ویتامین دی را که کلسیفرول نیز می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های منحل در شحم است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فاسفورس کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فاسفوس ر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع کلسیم از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته حجره به رشد حجره کمک می‌کند.


محققین هسپانوی در یک تحقیقی که انجام دادند دریافت کردند که کاهش سویه ویتامین دی که در سلامت استخوانها رول عمده یی را بازی مینماید سبب ضعف سیستم معافیتی و مقامت کمتر عضویت در مقابل انتانات ویروسی میگردد این تحقیق که بالای سه گروه سنی مختلف شامل جوانان (20 الی 30ساله) سن متوسط(31الی 59 ساله ) وکهن سالان ( 60 الی 80 ساله) انجام یافت دریافت گردید که با افزایش سن سویه ویتامین دی خون نیز پایین امد و متناسب به آن تظاهر toll-like receptor 7 (TLR)7 که رول مهمی را در مبارزه با انتانات ویروسی بازی مینماید پایین آمده و شخص را مساعد به انتانات ویروسی مینماید.
منابع مهم ویتامین دی:
ویتامین دی یک ویتامین منحل در شحم بوده که در جلد در اثر تماس با شعاع آفتاب آفتاب ساخته میشود
اما اشعه آلتراویولیت موجود در شعاع آفتاب دارای تاثیرات سوء بالای جلد بوده و در کوتاه مدت سبب آفتاب سوختگی، حساسیت های آفتابی، تیره شدن جلد tanning و بالاخره در صورت اخذ دوا سبب حساسیت های دوایی شعاعی و در طولانی مدت سبب پیری زودرس جلد( چین و چروک جلدی، لکه های پیری، خشن شدن جلد ، نازک شدن و برجسته شدن رگهای جلد، افتادگی جلد، کومیدونهای پیری) امراض قبل ازسرطانی جلد و بالاخره سبب سرطانهای جلد میگردد. پس جهت محافظت جلد از ین عوارض باید ضد آفتاب با طیف وسیع broad spectrum که حاوی فکتورهای محافظتی در مقابل شعاع های A و B الترا ویولیت باشد باید استفاده نماییم.
منابع غذایی این ویتامین لبنیات مانند شیر، ماست، چکه، پنیر... حبوبات، زردی تخم مرغ و ماهی میباشد متخصصین جلدی تاکید به اخذ ویتامین دی از طریق غذا میکنند تا معروض ساختن جلد به شعاع آفتاب. تا مقدار کافی ویتامین دی عضویت تامین گردیده و از عوارض شعاع آفتاب در امان باشیم.