دا

  رشد ناخن های دست سریع تر از ناخن های پا - به ویژه در دست غالب(دستی که از آن بیشتر استفاده میکنیم)‌ میباشد.
رشد ناخن های دست به طور متوسط، 3.5 میلیمتر (میلی متر) در هر ماه بوده  در حالی که ناخن پا به طور متوسط ​​1.6 میلی متر در هر ماه رشد می کنند.
سرعت رشد ناخن به سن،  فصل  سال، سطح فعالیت، و وراثت بستگی دارد.
ناخن زنان رشد آهسته تر از مردان دارد  به استثناء  زمان حمل که درین هنگام رشد ناخنها سریعتر میگردد.
در تابستان ناخن با سرعت بیشتری نسبت به زمستان رشد می کنند.
رشد ناخن توسط   تغذیه، دواها، تروما یا ضربه به ناخن یا جذر ناخن، بیماری های مزمن داخلی ، تب، و روند پیری تحت تأثیر قرار می گیرد.
مشکلات ناخن          
در حدود 10 درصد از تمام مشکلات جلدی را مشکلات ناخن تشکیل می دهند.
ناخن اغلب منعکس کننده وضعیت عمومی صحی میباشد. تغییرات در ناخن، مانند تغییر رنگ یا ضخامت، می تواند به مشکلات سلامتی، از جمله کبد و بیماری های کلیه، قلب و ریه، کم خونی و دیابت اشاره کننده باشد.
علایم که می تواند مشکلات ناخن را نشاندهند عبارت اند از تغییر در رنگ، شکل، و / یا ضخامت، تورم جلد اطراف ناخن ها، خونریزی یا ترشح و درد باشد. همچنان شکنندگی، پوستک  شدن و ایجاد خطوط طولانی و عرضانی از جمله امراض شایع ناخنها میباشند.
انتانات  فنگسی در حدود نیمی از بیماری های ناخن را تشکیل میدهدش. آنها در ناخن پا شایع تر است چرا که انگشتان پا اغلب به یک جای گرم، مرطوب قرار داشته و  وزن بدن را تحمل میکند که  سبب میشود تا محیط زیست مناسبی را برای رشد فنگس ها مساعدسازد.
اگر چه ملانوما مرض نادراست، می تواند زیر ناخن رشد کنند. ملانوم ممکن است به یک صدمه ناخن اشتباه گردد ، بنابراین شما باید اگر در داخل صفحه ناخن، رگه های تیره رنگ به نظر می رسد با یک متخصص جلدی  مشوره نمایید.
سایر مشکلات شایع ناخن عبارتند از:
لکه های سفید است که پس از صدمه به ناخن ظاهر می شود.
خطوط عمودی، به عنوان خونریزی زیر ناخن ها شناخته شده هستند که با صدمه به ناخن و یا برخی داروها یا بیماری ایجاد می شود.
انتانات باکتریایی، اغلب به دلیل آسیب دیدگی، رعایت نکردن بهداشت جلد، ناخن جویدن، مکیدن انگشت، و یا قرار گرفتن مکرر دست ها در معرض به آب بوجود مییاید..
فرورفتن ناخن ، که با کوتاه نمودن  نامناسب ناخن ها ، مشکلات و سوء شکل استخوان پا، و یا کفش های تنگ ایجاد می شود.
نکاتی برای مراقبت ناخن های سالم
برای جلوگیری از جمع  شدن باکتری ها ی زیر ناخن ، ناخن های تان را خشک و تمیز نگه دارید.
نبصواخنهای خودرا .
در صورتی که ناخنهای پای شما ضخیم است و به سختی قطع میشوند ابتدا آنرا در بین آبی که حاوی یک قاشق چایخوری نمک میباشد برای مدت 5 الی ده دقیقه کذاشته و بعدا قطع نمایید این عمل سبب میشود تا ناخن ها آبرا جذب نموده و نرم گردند تا به راحتی کوتاه شوند.
پوشیدن کفش مناسب به صورت منظم جهت داشتن ناخنهای پای سالم مهم بوده . کفش های تنگ می توانند سبب  فرورفته ناخن به جلد شود.
آیا شما عادت به جویدن  ناخن های تان دارید . این عمل میتواند سبب انتقال میکروبهای تحت ناخن به دهن گرددد. همچنین، جویدن ناخن می تواند به جلد اطراف انگشتان دست تان آسیب برساند، اجازه می دهد عمیکروبها وارد جلد گردیده و  سبب افات میکروبی کنارهای ناخن گردد.
اگر شما دیابت و جریان خون ضعیف  داشته باشید مشکل ناخن نزد شما شایع تر خواهد بود